Regnbuelaks

Jeg handler alltid fisk i én av tre fantastiske fiskebutikker (uten unntak!). Her er eiere og ansatte genuint interessert i faget sitt, og det er så morsomt og spennende å snakke med dem. De vet alt om hvor fisken kommer fra, når den ble fanget og kan komme med mange gode tips ift oppskrifter og teknikker.

Resultatet er jo at jeg ender opp med å bruke store deler av lønnen min på disse menneskene, men det er helt greit (for en mat-nerd som meg)! Jeg handler gjerne fisk et par ganger i måneden, og fyller opp fryseren. Så tar jeg ut en pakke med fisk og putter i kjøleskapet til tining kvelden før den skal brukes.

Denne retten er SÅ god, proppfull av sunne gode råvarer, og relativt rask å lage. Faktisk forberedte jeg mye dagen før, så det tok 1/2 time å forberede da jeg kom sliten hjem fra jobb. Quinoa og dressing lagde jeg klart kvelden før. Linsene kokte jeg samme dag, men disse kan også kokes dagen før. Jeg koker ofte opp litt ekstra både quinoa og linser og bruker det til frokost- eller lunchretter andre dager.

Når linsene er helt nykokte, pleier jeg å smaksette dem. De trekker til seg mye smak når de fortsatt er varme. Jeg bruker alltid Tamari eller Soyasaus da dette gir en fin dybde og ‘umami’-smak på linsene. Tilsett også godt med Maldonsalt og olivenolje. Noen ganger bruker jeg også Balsamico eller noe syrlig og/eller søtt, men ikke til denne retten. Her er det så mange andre smaker som skal inn 🙂

Tilsett gjerne andre grønnsaker som for eksempel tomater (gjerne bakte, som i Magisk Tomatsaus), asparges og spirer, eller andre nøtter, urter eller tørket frukt.

PS: jeg vet det ikke er noe som heter ‘regnbuelaks’, men retten har fått navn etter alle de fine fargene i tilbehøret. Har du et bedre navn-forslag, så kom gjerne med det! 🙂

Regnbuelaks

image1 kopi 2

Dette er til ca. 4 personer, med ekstra linser og Quinoa som kan brukes til frokost og lunch dagen etter.

  • ca 2 dl quinoa
  • ca. 2 dl Belugalinser (bruk evt Puy-linser)

Kokes opp etter instruksjon på pakken. Linsene kan gjerne bløtlegges først, så blir koketiden kortere og de blir lettere å fordøye. Pass på å ta dem av varmen når de er myke, men fortsatt har litt motstand. Overkokte linser er ikke godt. Når linsene er ferdigkokte, smaksetter du dem med:

  • mild og god extra virgin olivenolje, Tamari, salt og pepper

Lag så dressingen; den har godt av å stå å trekke litt

  • 1- 2 sitroner, skall av den ene og saft av begge (smak til; det kan hende det holder med saften av én sitron. Syrligheten varierer.
  • Mild og god extra virgin olivenolje
  • 1 vårløk i tynne skiver
  • cayenne etter smak
  • chili, i skiver. Jeg bruker en hel, smak til og tilpass etter ditt behov
  • 1 fedd hvitløk, i tynne skiver
  • Maple sirup, ca 1 ss
  • salt og pepper

Bland alt godt i et rent syltetøyglass el. og la stå og trekke.

  • ca 800g fersk laksefilet, helst økologisk eller Label Rouge.

Stek laksen i kokosolje etter du har krydret den godt med Maldonsalt, pepper og cayennepepper. Jeg steker den på middels til høy varme, så den får en deilig crispy stekeskorpe, men beholder en nesten rå kjerne. Denne kontrasten er helt fantastisk!

Bland så sammen ønsket mengde av quinoa og linser med

  • Masse koriander, finhakket
  • pistasjenøtter
  • granateple (kjerner)
  • squash, skåret i halvmåner
  • paprika, delt i biter

Label Rouge

Label Rouge

Label Rouge

 

God middag:)

Line

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s